Takket være globaliseringen har det aldrig været nemmere at udvide sit marked fra lokalt til globalt. Men hvordan gør man lige det?
Vi har samlet fire tips til at gøre jeres rejse lidt lettere.
1. Lav en markedsanalyse
Et godt sted at starte er med en markedsanalyse. Er der overhovedet et marked for jeres produkter i de lande, I gerne vil udvide til? Og vil kunderne gerne købe dem? Med en markedsanalyse finder I frem til kundebehov, markedstendenser og potentielle konkurrenter, der giver den nødvendige information, som kan være afgørende for jeres entré til nye markeder.
2. Læg en strategi
Med en virksomhedsstrategi vil I have en referenceramme, der kan give jer overblik over jeres mål og strategier. Den kan bl.a. kortlægge, hvor jeres virksomhed står, hvor I gerne vil hen, hvordan I kommer derhen, hvilke tiltag der kan kickstarte processen, og hvordan I når i mål. Jeres virksomhedsstrategi kan give jer et overblik over jeres kunder, konkurrenter og de potentielle udfordringer, I kan støde på, når I befinder jer i fremmede kulturer.
3. Vær opmærksom på kulturelle forskelle
Planlægger jeres virksomhed at sælge til udenlandske kunder er det vigtigt, at I møder kunderne i øjenhøjde. Der er stor forskel på, hvad der er skik i forskellige kulturer. Japan er f.eks. et meget traditionsbundet samfund, hvor alt centrer sig om ”wa” (harmoni, konsensus og samtykke). Befolkningen går meget op i etikette, høflighed og imødekommenhed, og det er derfor vigtigt at have for øje, hvis man gerne vil handle med japanere. Andre kulturer lægger måske i højere grad vægt på serviceniveau, engelskfærdigheder eller noget helt tredje. Du kan læse mere om sprogbarrierer her.
4. Rådfør dig med lokale eksperter (eller gør det igennem et oversætterbureau)
Når man vil sikre sig, at man ikke støder nogen kulturelt, er det nemmest at tage fat i lokale, som har kulturen helt under huden. Men hvem tager man lige fat I, hvis man skal finde ud af, om man spiser pirogger eller empañadas i Argentina? Den nemmeste og mest tidsoptimerende løsning er at samarbejde med et oversætterbureau. Vi har oversættere fra hele verden, som har indgående kendskab til lokale kulturer. Vores netværk af oversættere gør, at vi er i stand til at oversætte til alle sprog og alle kulturer.
Kontakt os, og få et uforpligtende tilbud!