Online/offline – i ét eller to ord?

Om ”online” og ”offline” skal skrives i ét eller to ord, kommer helt an på, hvordan de bruges. De kan nemlig både optræde som selvstændige tillægsord (adjektiver) og biord (adverbier) eller som et led i sammenskrivninger.

Eksempler:

  • Jeg har købt en ny kjole online.
    • I dette eksempel er ”online” et biord (adverbium), som beskriver stedet, hvor kjolen er købt.
  • Jeg foretrækker at arbejde i et online system, så mine kollegaer kan se mine kommentarer med det samme. Det kan de ikke, hvis jeg arbejder offline.
    • I dette eksempel er ”online” et tillægsord (adjektiv), der beskriver systemet, som i dette tilfælde er online.
  • Zalando har et onlinesystem til bestilling af tøj med mere, men de har ikke et offlinesystem eller en fysisk butik.
    • I dette eksempel er ”online” et led i en sammenskrivning, fordi der er tale om et system, der kun findes online, i og med at systemet ikke kan bruges som en aktiv salgskanal, hvis det er offline.

Det vil altså sige, at det er konteksten, der afgør, om ”online” og ”offline” skal skrives i ét eller to ord. Hvis det, der bliver beskrevet både kan være offline og online, skal det skrives i to ord. Hvis det, der bliver beskrevet derimod kun kan være enten online eller offline, skal det skrives i ét ord.

Du kan se alle vores sprogtip i “Sproghjørnet” på vores hjemmeside.
Ellers kan du tage fat i os på 86 60 00 70 eller skrive en mail til pm@wordpilots.dk.

Få et uforpligtende tilbud

Få ugentlige sprogtip direkte i din indbakke!

Tak. Vi har modtaget din henvendelse.

Mød vores co-piloter

Kompetenceskema