Om ”online” og ”offline” skal skrives i ét eller to ord, kommer helt an på, hvordan de bruges. De kan nemlig både optræde som selvstændige tillægsord (adjektiver) og biord (adverbier) eller som et led i sammenskrivninger.
Eksempler:
- Jeg har købt en ny kjole online.
- I dette eksempel er ”online” et biord (adverbium), som beskriver stedet, hvor kjolen er købt.
- Jeg foretrækker at arbejde i et online system, så mine kollegaer kan se mine kommentarer med det samme. Det kan de ikke, hvis jeg arbejder offline.
- I dette eksempel er ”online” et tillægsord (adjektiv), der beskriver systemet, som i dette tilfælde er online.
- Zalando har et onlinesystem til bestilling af tøj med mere, men de har ikke et offlinesystem eller en fysisk butik.
- I dette eksempel er ”online” et led i en sammenskrivning, fordi der er tale om et system, der kun findes online, i og med at systemet ikke kan bruges som en aktiv salgskanal, hvis det er offline.
Det vil altså sige, at det er konteksten, der afgør, om ”online” og ”offline” skal skrives i ét eller to ord. Hvis det, der bliver beskrevet både kan være offline og online, skal det skrives i to ord. Hvis det, der bliver beskrevet derimod kun kan være enten online eller offline, skal det skrives i ét ord.
Du kan se alle vores sprogtip i “Sproghjørnet” på vores hjemmeside.
Ellers kan du tage fat i os på 86 60 00 70 eller skrive en mail til pm@wordpilots.dk.