Vi bruger ofte et fortids-s, når vi taler om et tidspunkt, der er passeret.
Eksempler:
- i mandags
- i forgårs
- i formiddags (sagt efter kl. 12)
Ud fra denne systematik er det også helt logisk at sige I VINTERS, selv om denne form ofte vækker irritation hos mange mennesker, der stadig anser denne form for at være dialekt eller slet og ret forkert.
Udtrykket I VINTERS er dog meget entydigt, da det kun kan henvise til den seneste vinter, der er gået, hvorimod I VINTER både kan betyde “sidste vinter” og “denne vinter”. På denne baggrund udbredes denne form i stadig større grad.
Eksempel:
- Vi har fået meget regn i vinter. (Menes der denne eller sidste vinter?)
Husk du kan se alle vores sprogtip i Sproghjørnet.

Hvad er substantiver (navneord)?
Substantiver (navneord) er ord, der betegner levende væsener, ting og begreber. Det er de ord,
Skal der bindestreg efter “e-mail”?
Nej, sammenskrivninger med “e-mail” skrives uden bindestreg. I sammensætninger, hvor første led allerede indeholder en bindestreg, beholder man kun
Hedder det fri eller frie i bestemt form og flertal?
Ja, det må man faktisk selv om! Tidligere var reglen, at adjektivets (tillægsordets) endelse afhang