Skrives titler og stillingsbetegnelser med stort? 

Titler og stillingsbetegnelser skrives som hovedregel med lille begyndelsesbogstav, både i tiltale og omtale. 

Eksempler: 

  • De var til debatmøde, hvor statsminister Mette Frederiksen deltog. 
  • Han så kong Frederiks nytårstale. 
  • Spørg professor Jørgensen, hvis du har spørgsmål til undersøgelsen. 

 

Enkelte særlige titler skrives dog med stort både i tiltale og omtale. 

Eksempler: 

  • Hendes Majestæt Dronning Margrethe deltog i fejringen. 
  • Hans Højhed holdt en tale ved arrangementet. 

 

Se flere eksempler på titler og særlige titler i retskrivningsreglernes § 13

Du kan se alle vores sprogtip i “Sproghjørnet” på vores hjemmeside.
Ellers kan du tage fat i os på 86 60 00 70 eller skrive en mail til pm@wordpilots.dk 

Få et uforpligtende tilbud

Få ugentlige sprogtip direkte i din indbakke!

Tak. Vi har modtaget din henvendelse.

Mød vores co-piloter

Kompetenceskema