Mange falder i stavefælden og skriver ”gjordt”, men det rigtige svar er ”gjort”, altså uden ”d”.
Huskeregel!
Hvis du kommer i tvivl, kan du altid bruge remsen:
”Den, der skriver ‘d’ i gjort, den skal ha’ sin ende smurt.”
Eksempler:
- “Hun har gjort sit bedste for at hjælpe.”
- “Hvad har jeg gjort forkert?”
Du kan se alle vores sprogtip i “Sproghjørnet” på vores hjemmeside.
Ellers kan du tage fat i os på 86 60 00 70 eller skrive en mail til pm@wordpilots.dk
Hedder det “at” eller “og”?
I daglig tale kan det være meget svært at høre forskel på “at” og “og”,
Hævning eller hævelse?
Selvom begge ord har noget med at blive større at gøre, er der forskel på,
Hvad betyder “startdebut”, og kan man sige det?
Har du lagt mærke til, at nogle sportsjournalister og magasiner ofte anvender ordet startdebut? Umiddelbart